torsdag 12 mars 2015

Fem månader med Manfred

Herregud, han har redan varit hos oss i mer än halv graviditet (och alla vet ju att man är gravid i EN EVIGHET)!


Amning
Det tuttas på och han går upp exakt enligt sin kurva och för att citera BVC-tanten; "som om han fick ersättning". En talang har jag i varje fall! Mjölkproducering.

Mat
Vi har bjuppat på pizzakanter och vårrulle. Bägge har "ätits". Jag vet inte riktigt hur man gör för att få barn som faktiskt äter, så det här kan ju bli spännande!

Stor pizzakoncentration

Sömn
Sover gott om nätterna tycker jag, han vaknar ungefär två-tre gånger för att käka men trynar sedan vidare. Fortsatt lite tärt att han somnar rätt sent (det blir inte mycket till mamma och pappa-tid, kan jag berätta) men så länge jag fungarar som människa så vill jag inte bitcha. 

Kommunikation
Men gud alltså, under den här månaden så kom fiskmås-skränet in i våra liv. VARFÖR håller alla bebisar på med det ljudet?! Finns inget ljud i världen som låter värre tror jag. Värst är att Eyra härmar honom och skränar lika mycket hon, ibland låter det som en hel fiskmåsfarm här hemma och jag överväger starkt att gå runt med hörselkåpor istället för att behöva lyssna på dem.

Socialt
Alltså den här mammagrisen! Det vet liksom inga gränser! Helst vill han sitta i mitt knä och att Erik sitter bredvid och spexar. Det är tydligen helfestligt, men om jag dristar mig till att langa över honom till Erik så dröjer det ungefär fem minuter innan Erik börjar hojta: "Nu kommer underläppen fram!", "Nu darrar den!" *desperat försök till att roa med Imse vimse spindel* "Uääääääääääääääääääääaaaaaaaah", "Nu gråter han!". Japp.

Lek
Alltså de leker ju inte så värst mycket i den här åldern. Men han gillar att sitta och pilla med grejer, han älskar när man sjunger för honom och så tycker han väldigt mycket om när Erik gnuggar sin skäggiga kind mot hans kind.

EC
Det går lite upp och ned och fram och tillbaka. Men vi fångar nästan allt bajs och en par kiss per dag. Ändå okej, tycker jag.

Revolutionerande händelser
- Manfred lärde sig att snurra, viljestyrt, från rygg till mage tidigt under den här månaden
- Han fick sin första tand
- JAG KÖPTE EN SVINFIN HIPPIESJAL!!!!

Fiiiin!

Den är även svinskön och Manfred sover gode gott däri. Madame googoo heter märket (det var inte jag som hittade på namnet) och man hittar dem på facebook! Köp en, vettja!

(Jag ska skriva ett till inlägg, som jag sätter tidsinställning på. Kika in imorgon!)




2 kommentarer:

  1. För bättre insomningstid och alltså mer mamma/pappatid på kvällen rekommenderas att ni styr hans dagsömn på ett tydligt sätt.

    Om ni till exempel inte låter honom sova något (på dagtid) efter xx:xx (lämplig tid, 15.00?) borde han kunna somna en för er passande tid på kvällen.

    Men om ni tycker att det funkar bra att han somnar sent på kvällen kan ni helt enkelt skita i ovanstående råd. Ni är hans föräldrar och jag är 100% säker på att ni vet vad som är bäst för honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ju vara svårt att styra om bebis somnar i "rätt" tid och sedan vaknar en timme senare och är vaken och nöjd några timmar till.
      Bara en tanke....
      Har haft sjukt svårt att styra över sömnen på mina små. Jag hade gärna valt att sova längre än halv sex på morgonen men verkar inte kunna få till det...

      Radera