tisdag 21 maj 2013

Elva månader med Eyra!


Med räserpjucksen

Amning
När hon är femton måste hon väl ha slutat? Visst?

Mat
Knäcken när man har serverat något hon inte gillat (= nästan allt) och hon sedan försöker, med vild frenesi, att äta upp hushållspappret man torkar upp sölet med.

Sömn
Jomen det går rätt okej. Om man inte räknar med i natt då paddan blev asförkyld och jag sov fyra timmar (i-n-t-e i sträck). Hon somnar typ 21.00 på kvällen och har natt mellan åtta och tolv timmar. Under dessa timmar vaknar hon en del, framför allt under nattens första timmar (tärt när man vill kolla lite serier i fred) och på morgonkvisten. En bra dag sover hon middag två gånger, en timme per gång. 

Förkyld padda under lunchluren idag.

Socialt/kommunikationHär har det hänt mycket sen sist! I vokabulären finns "Ma-ma", "Da-da" (pappa), "Dä!" (där/den/JA!), "ne-ne" (tutte/amma), stödtecknet för "lampa" och så hennes favorit: "Ejjaaaah!" (Eyra). Hon använder sitt namn som stridsrop när hon kommer på nåt bus hon vill genomföra, om man till exempel öppnar diskmaskinen så kan man vara övertygad om ett "Ejjaaaaah!", följt av klafsandet från minibulldozern. 

Böcker är väldigt poppis nuförtiden, hon hämtar nya ur hyllan alldeles själv (notera att man skymtar högen av lästa böcker på armstödet bredvid Gila).



Lek
Bollar fortsätter att vara poppis. Hon har börjat gå några steg, men än så länge är det vingligt. Så helst vill hon att jag och Gila sitter mitt emot varandra och låter henne gå mellan oss, men aldrig med större avstånd än att vi kan fånga henne om hon ramlar. Hon har upptäckt tjusningen med att gunga, men favoriten just nu är att hjälpa till. Japp. Idag skulle jag hänga tvätten, så jag la all tvätt i en ikea-påse och bad henne att räcka mig sakerna. De första grejerna fick jag mer eller mindre ta med våld, men sedan räckte hon upp varje plagg så att jag fick hänga det. Jag tackade för varje plagg, och hon blev gladare och gladare ju längre vi höll på. Diskmaskinen hjälper hon också till med (det tar en evighet, men tid har vi ju) och när hon leker med Gila så tar hon ibland honom i händerna så att hon kan stompa iväg med honom till vår lilla dammsugare och så ställer hon sig framför den och härmar dammsugarljudet. Ja, så då måste de ju dammsuga lite, förstås.

Första gången i en gunga!

EC
Det var lite dippar innan bröllopet men nu verkar vi vara back on track och det är enstaka blöjor som byts. Kanske en/två om dagen. När man kör EC byter man blöja så fort man upptäcker att man missat, så det motsvarar inte riktigt en sån där tung kissblöja "vanliga" barn kan gå runt med. Man byter på en gång eftersom att man vill att barnet ska lära sig att torrt är normaltillståndet och vått inte är det. Förresten blir man sjukt känslig för kisslukt av att EC:a, innan vi började kände jag aldrig den där sköna ammoniak-kemikaliedoften som blir när kidsen kissar, men nu vill jag bara slita upp barnen och byta deras blöjor när jag är på Kyrkis och de andra barnen lullar omkring i blöta blöjor. Inte riktigt socialt accepterat, dock.

HNH (High need Haddok)
Hon är vaken jämt, intensiv och vill inte ha käk. Annars är hon ju faktiskt världens gladaste unge. Som blir ett helt år om en månad!

Här kommer två bonusbilder, från i torsdags då vi kidnappade syrrans barn Elmy och promenerade upp till Sidsjön för att mata ankorna (och måsarna):







3 kommentarer:

  1. Älskar dina månadsloggar om E. Hon är ju lite äldre än min tjej ( 9 1/2 månad) så det blir lite som en föraning om vad som komma skall.

    SvaraRadera
  2. Det är heeeelt ok att slita upp Elmy och byta kissblöja på henne! Vi har ju dessutom inga superabsorbenter i hennes blöjor så det känns faktiskt obekvämt för henne när det har kommit en del... /Syster

    SvaraRadera
  3. Håller med Thilde, jättekul att läsa - önskar att jag gjort det samma med vår L, hade nog varit hur kul som helst att läsa om några år!! Tack vare dig kör vi nu EC light med L och det funkar bara bra, inte bytt bajsblöja på många veckor nu och fångar även mkt kiss i toaletten/pottan - men hur gör du/ni när ni är ute och Eyra behöver kissa/bajsa? L vägrar nämligen att bajsa el kissa om hon inte sitter på toaletten...

    SvaraRadera