onsdag 7 januari 2015

Tre månader med Manfred

Det gick ju sådär med löftet från förra inlägget, men här kommer i varje fall en månadssammanfattning! Nu måste jag försöka skriva om det som var aktuellt för två veckor sedan, och inte det som är aktuellt nu. Svårt!


Amning
Det tuttas på och går bra. Det enda störningsmomentet är när han bara vill go'tutta och somna, eftersom att mina tuttar tydligen är tidernas mest lättrunna. Vilket resulterar i att Manfred tycker att det kommer för mycket, blir arg och så dränks både mina och Manfreds kläder i mjölk. Och surmjölk luktar inte jättegott direkt.

Mat
Inte än!

Sömn
Han somnar sent, men sover gott. Dagtid så orkar han vara vaken i lite drygt två timmar, och sedan sover han i ungefär 45 minuter. Om han får åka hippiesjal kan han sova typ hur länge som helst, när pappan fyllde 30 så pyntade jag lokalen med Manbert på magen, och då sov han i över två timmar.

Kommunikation
Manfred jollrar massor, och gör massor av spexiga miner samtidigt som han brummar som typ en traktor (med en väldigt svag motor). Enligt logopedpappan så jollrar han betydligt mer än vad Eyra gjorde i samma ålder (hon lät mest, haha), så vi hoppas att Manfred ska bli lite tidigare i talet än vad Eyra har varit, eftersom Eyra är rätt frustrerad över att inte få ur sig allt klokt som hon tänker på.

Social
Han trivs väldigt bra när hela familjen är samlad, och han skrattar massor när vi andra skrattar. Han vill gärna hänga med och se vad vi gör, och ligger hellre på en filt på golvet och kollar medan jag stökar runt än att ligga i babygymmet.

Lek
Ja, han gillar sånger, klappövningar, åka flygplan, bli pruttad på magen och så vidare. Rätt vanliga bebislekar tänker jag mig!

EC
Det är verkligen svårt att se signaler när man har storasyster hemma, och eftersom att hon har varit sjuk typ hela hösten så har hon varit hemma typ hemma hösten. Men vi kör på med rutinpottning och det går helt okej. Manfjärt verkar gilla att hänga på pottan, och det är den viktigaste lärdomen inför framtiden, tänker jag.

Okej, okej, sjuk kort och tråkigt jag vet men jag ska till tandläkaren och få DOMEN. Sist jag hade varit gravid så ville de typ dra ut alla mina tänder och sätta in nya i plast, för de gamla var så kassa. Sååååå det känns inte så vidare jätterockigt. Alls faktiskt.

1 kommentar:

  1. Haha, han låter exakt som Oscar :) Även han snackar massor och testar olika ljud (inkl. traktorn som gör att han dreglar nåt kopiöst). Hoppas också på tidigare tal än syrran. Det har just nu börjat lossna ordentligt och ordförrådet växer varje vecka. Byxor heter fortfarande "mommo" och ägg och täcke heter förstås "ninni" men mycket annat försöker hon säga "på riktigt" men det är inte alltid så lätt med munmotoriken.
    Oscar har just börjat få in lite längre vakenstunder nu och orkar hänga med i tre timmar utan problem. Sen är det bara att stoppa ner i selen igen så däckar han på nytt. Är det lugnt och tyst hemma och jag jobbar ståendes och guppandes vid köksön (ergonomiskt kontor) så sover han 1 1/2 timme men jag får ha telefonen på ljudlöst efter 40 min så ingen ringer och stör vår nya rutin. Jag blev lite skadad av Elsie och märker att jag lätt blir lite sömn-nazi trots att O är ett så mycket mer lättsövt barn.

    SvaraRadera