tisdag 25 november 2014

Två månader med Manfred!


Eyra tyckte att det såg ut som att Manfred frös, så hon ordnade det med en liten mössa.

Amning
Här tuttas det för glatta livet. Jag har ingen aning om hur ofta, men en gång varje eller varannan timme är det nog, under dagtid.

Mat
Inte än.

Sömn
Han är en liten tryngris! Han somnar visserligen rätt sent på natten (mellan 22.30 och 24.00) men sedan sover han gott och vaknar oftast bara en eller två gånger för tankning. Han är så sjukt gullig ibland, när han inte köper att bli nerlagd i sitt babynäste efter sista kvällsamningen utan bara vaknar och tittar med sina jätteuggleögon. Då brukar jag lägga honom på min arm och så tittar vi på varandra och han flinar, och så blinkar han, och flinar, och blinkar och flinar och så blundar han och börjar snusa, för att sedan slå upp ögonen, se att jag ligger kvar och så flinar han stooooort och slocknar. Gullegrisen. Mitt största fan!

Kommunikation
Ja, det är "auu" och "aaaaooooo" som gäller. Han har börjat skratta med ljud, och han liknar Henrik Dorsin när han gör det, vilket gör att jag börjar skratta och då skrattar han ännu mer. 

Social
Ja, den senaste månaden har han verkligen blivit mer med och vill helst hänga på någon annan människa. Men han går fortfarande att lägga ifrån sig, så jag kan faktiskt få bajsa ibland utan att behöva sitta och hoppa med en bebis i famnen samtidigt som jag sjunger "Lilla snigel" (= standardutförandet när Eyra var bebis).

Lek
Han gillar när vi håller hans små händer och applåderar, när Erik hittar på plojsånger och att ståträna. Jag är ju supernojig över att han ska få ett platt bakhuvud (eftersom att den här bebisen faktiskt ligger ner ibland!) så om han är i vaken tillstånd och jag har tid att umgås så får han stå i mitt knä eller sitta utan stöd för huvudet. Han har faktiskt blivit riktigt stadig nu! Skönt, det är så läskigt när de bara är ett enda flubber.

EC
Det är mest rutinpottning vid blöjbyte som gäller, men ibland när vi är ensamma så fattar jag faktiskt när han kissnödighetsgnyr så då går vi på pottis. En dag när Eyra var på förskolan hade han samma torra blöja på sig från frukosten tills efter lunchen! Ändå coolt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar