onsdag 26 november 2014

Bärandets ergonomi och vilket bärdon passar dig

Hörni, jag tänkte vara supernördig och skriva ett inlägg som kommer att handla om barnabärande och dess ergonomi. I mitt ödmjuka sinne sitter det just nu tusentals väntande föräldrar och googlar desperat, och frågan de söker svar på är: "Varför bitchar alla så jävulskt om Babybjörn-selen vi fick ärva av brorsan?!".

Så jag tänkte berätta svaret på denna gåta! Hurra!

I magen ligger barnet, på grund av fullkomligt logiska skäl, ihoptryckt som en liten boll. De har ryggraden krökt likt ett C och benen uppdragna. Det här är en kroppsställning som vi aldrig glömmer, även som vuxna kan vi dra ihop oss i fosterställning när vi ska sova, om vi har ont eller om vi är väldigt, väldigt ledsna. På grund av att vi ligger som ett C i magen så är ryggraden också krökt som ett C.

Här är en bild över ryggradens utveckling. Längst till vänster syns ryggraden hos en nyfödd och längst till höger syns ryggraden hos en ettåring. Man kan också säga att de fyra ryggraderna symboliserar spädbarnstiden, ligga på mage och försöka åla-tiden, krypstadiet och till sist de första stegen.

Att ryggraden rätas ut under det första året är helt som det ska, men det är extremt viktigt att vi inte lägger onödig tyngd på ryggraden och "tvingar ut den" i förtid, då detta kan ge en ökad risk för olika krämpor. Detta beror på att ryggraden inte är mogen för det ökade trycket som kommer av en rak/S-formad ryggrad. På de äldre modellerna av Babybjörn (som fortfarande säljs), och på en mängd andra liknande selar, är selen gjord av ett material som inte tillåter barnets rygg att krökas. Av den här enkla anledningen förstår ni att framåtvänt bärande aldrig kan vara ergonomiskt, eftersom att ryggraden då rätas ut efter förälderns kropp.

Här syns en sele där barnets rygg är helt rak, och därmed belastas diskar och kotor på ett sätt som de inte är redo för. Barnets ben hänger också i princip rakt ned, utan stöd för höfterna.

Ergonomiska bärhjälpmedel strävar istället efter att barnet ska kunna efterlikna den ställning som de hade inuti magen, alltså ihopkrupna och med ryggen krökt. 

Nästa stora problem med de, för oss i väst, traditionella selarna är att barnens ben hänger rakt ned istället för att vara böjda som på en groda. Det här leder till att alltför mycket vikt läggs på barnets höfter, istället för att vikten fördelas jämt över hela rumpan och låren.

Älskar pedagogisk grafik!

 I ett ergonomiskt bärdon bildar barnets ben och rumpa ett M, där rumpan är lägre än knävecken. 

En sele ska inte bara vara ergonomisk för bebisen, utan också för den som bär. Det betyder att en sele måste ha ett avbärarbälte (tänk vandringsryggsäck) för att ta ned tyngden på höfterna och att barnet ska bäras högt ("close enough to kiss", som man brukar säga i mina nördkretsar) och det höga bärandet gör att man får en naturlig hållning och balans, trots den extra vikten. De tidigare modellerna av Babybjörn (och liknande selar) har inte haft något avbärarbälte och jag har hört många föräldrar som har sagt att de bara klarar av att bära i tjugo minuter i taget, innan det gör alldeles för ont.

Bjäbb, bjäbb, bjäbb tänker du och fortsätter med: Men nu har ju Babybjörn kommit med en ny, ergonomisk sele! Och det stämmer, Babybjörn One! Eller ja, den är mer ergonomisk i varje fall. Den verkar vara helt ergonomisk för bäraren, även om jag tycker att det ser ut som att barnen sitter lite lågt, men jag tycker inte att den ser ut att vara helt ergonomisk för barnen, och framför allt inte för de större barnen (selen marknadsförs som "den enda selen man behöver"), eftersom att de inte får stöd från knäveck till knäveck, och de har heller ingen möjlighet att "groda" (sitta med rumpan längre änknävecken). 

Jämför gärna de här två bilderna av större barn som bärs, och bedöm själva vilket barn du tycker ser ut att sitta skönast:
(Selen till höger kommer från wearababy.com och det är en Wompat i antingen toddler eller pre school-storlek)

Men för mindre barn tycker jag att både Babybjörn One och deras ännu nyare Babybjörn We ser helt okej ut. Jag skulle inte välja någon av de selarna själv, eftersom att jag vill att mina barn ska sitta mer omslutna och ingosade, men det är väl mer en smaksak än något annat. Nämnas bör kanske att vi bytte upp oss till en större sele när Eyra var knappa året, just eftersom att det inte går att ha samma sele från det att barnen föds tills dess att de är småbarn, i alla fall inte om man vill att de ska vara ergonomiska hela tiden. Tänk också på att bärhjälpmedlets ergonomi är viktigare ju oftare och ju längre stunder du bär. Om du på din höjd bär till och från tvättstugan en gång i veckan så kan du bära i vad som helst, så länge barnet inte gråter av obehag, men om du bär lika mycket som jag gör - eller mer, så rekommenderar jag verkligen, verkligen, verkligen ett bra bärredskap!

Såååå, nu pratar vi om något roligare! Vilken bärsjal/bärsele ska just DU ha?! Åh, jag vet inte det, det beror lite på...

Vill du ha den absolut bästa avlastningen, och är beredd att jobba lite för det?
Då är det en bärsjal du ska ha! Den här tjusiga kommer från littlefrog och de säljer fina sjalar till vettiga priser.

Vill du bära en spädis och är lite rädd för att göra fel?
Satsa på en trikåsjal! De knyter man på sig först, och sedan stoppar man ner bebisen. De är också väldigt stretchiga och det är inte så himla noga om man knyter helt rätt eller inte. Den här bruna heter Aldoria baby soft!

Vill du ha så mycket avlastning som möjligt, men på så kort tid som möjligt?
Då är det en bärsele du ska ha! Vår fräsiga med mustascher är en Tula i toddlerstorlek.

Har du en unge som vill upp och ner varannan sekund, eller vill du bara ha något snabbt när ni går till och från bilen?
Då föreslår jag ett Hippychick hip seat (det var inte jag som döpte den produkten!), och det finns även många som trivs bra med ringsjalar (även om jag personligen inte gjorde det).

Men herregud människa, tänker du nu, ska du aldrig sluta?! Jo, tänk för att jag ska faktiskt det! Tjipp och hej, ut och bär på lite ungar nu!









9 kommentarer:

  1. Ylva! Vilket himla bra inlägg! Pedagogiskt och viktig info! Du borde spam:a massa gravid- och föräldrabloggar ;) jag älskar både den du sydde och vår ergobaby! Ergobabyn var dock ingen hit med spädbarnsinlägget då det var jävligt bökigt att få i Siri i det, hon grät och sprattlade bara. Kanske funkar på andra bebisar! Så första tiden funkade din sjal bäst och så hade vi en sån där trikåsjal som är på en av bilderna :) OM vi får någon fler bebis i framtiden vill jag lära mig att knyta sjal och kunna ha bebisen på ryggen ibland också, verkar ju mer praktiskt i vissa lägen :) har du gjort det nån gång?

    Har du btw sett Ergobabys nyaste sele där barnet kan sitta framåtvänd i grodposition? Vad tror experten? Törs man lita på det??

    Slutligen så ska jag vara lite dryg och hetsa lite om att det är rätt viktigt att tänka på att stärka inre magmuskulaturen när man bär mycket eftersom ryggen kan ta stryk annars, även om man bär ergonomiskt. Men det märker man nog säkert själv isåfall.

    Såå. Nu ska jag också vara tyst ;)
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte hur gammalt barnet är nu men vi har burit mycket i sele på ryggen och det är supersmidigt tycker jag. Nu med 2,5 åringen är det tula toddler som gäller men med 5 månaders bebisen är det ergobaby eller manduca på ryggen som är favoriten. Bara ett tips om du inte vill ge dig på att knyta sjal på ryggen.

      Radera
  2. Skrev kommentar från mobilen. Funkat typ aldrig för mig och borde lärt mig nu. Så här kommer ett nytt försök till min hyllning.

    TACK! för ett matnyttigt inlägg som jag kommer dela till massor av folk när de frågar om bärande och vad skillnaden är mellan babybjörn och ergonomiska selar/sjalar.
    Tack för att du satte det på pränt!
    /ägaren till en manduca, en ergobaby, en trikåsjal, en ringsjal (ingen favorit här heller) och en tula toddler

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmet :) Dela gärna! Fler ungar måste upp ur de gamla BB'sarna!

      Radera
  3. Rent höftanatomiskt så ser väl både BB one och Ergo 360 ut att vara ergonomiska. Däremot kommer ju ingen av dem ifrån att ryggraden belastas på ett ickeoptimalt sätt. Kortare stunder, typ max 30 minuter åt gången, är garanterat ingen fara, man ägnar ju rätt mycket tid åt oergonomiskt sittande i soffan och det överlever man ju ;)

    Däremot ser det så sinnessjukt obekvämt ut för den som bär, tycker jag?! Kolla här:
    https://www.bornyesterdaykids.com/uploads/2/6/3/8/26386482/s692717532900073618_p25_i1_w600.jpeg
    Hon står ju liksom och lutar bakåt för att bära upp ungens vikt. Upp med dem på ryggen bara ju! Då är de dessutom ur vägen och man kan göra massor av saker obehindrat. Och inte att förglömma, framåtvända kan de aldrig värja sig för intryck utan de är den som först möter världen, och spontant känner jag att det är mitt jobb som förälder att bedöma om saker och ting är farliga eller ej. Det finns inga kulturer i världen som bär sina barn framåtvända, förutom vi i väst, och då har vi ändå den värld med flest sinnesintryck (i varje fall om man bor i i en storstad).

    Jag trivdes aldrig med långsjalen, så jag har inte sjalat på ryggen. Däremot har jag burit massor med min hemmasydda MT på ryggen (och med vår Tula toddler),och så snart jag törs så landar väl Manbert där :)

    SvaraRadera
  4. Vi har "den vanliga" ErgoBabyn och 360:n och båda dom två bär vi vår 1.5-åring på 12 kilo i (på ryggen). Jag har kompisar som haft vanliga EB ända upp till fyra års-/16-kilosgränsen från nyfödd, är nyfiken på varför du anser att det inte skulle funka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mirijam, kul att du har hittat hit!
      Det fungerar absolut, men det är förmodligen inte hundra procent ergonomiskt. Barnets vikt är inte det viktiga, utan det är barnets längd som är relevant. Barnen växer helt enkelt ur selen på längden, så att det inte är stöd över hela barnets lår (ungefär som på babybjörn-bilden här ovan, den med ett stort barn). Då hamnar onödigt mycket tyngd på barnets höft- och knäleder, då benet "dinglar" Även i ryggpanelen kan det bli lite lågt, vilket gör att barnet kan luta sig bakåt och få tyngden mer på axelbanden än på höftbältet. Det sistnämnda är det ju dock bäraren som känner av mest! Ett barn som är över ca 85 cm sitter oftast (det finns ju alltid undantag) bättre i en toddlersele än i babyselarna.

      Det är inte farligt att bära ett barn i en för liten sele, men det är inte rent ergonomiskt optimalt. Vår treåring åkte precis i sin toddlersele på flygplatsen inför sin utlandsresa, och hennes ben är nog en decimeter för långa på var sida. Men det är inga långa stunder som hon bärs, så då är det inte lönt att uppgradera till en preschool-sele tycker jag. Om vi var friluftiga människor som fortfarande bar henne mycket så skulle jag dock uppgradera oss :)

      Tack för din kommentar, och hoppas att jag förklarade på ett vettigt sätt!

      Radera
  5. Och vilken preschool sele skulle det isådanafall bli?

    SvaraRadera