tisdag 16 juli 2013

Tretton månader med Eyra

Midsommar!

Amning
Jomen visst. Tills hon är femton, typ.

Mat
Igår åt hon tre matskedar yoghurt, lite leverpastej och några duttar hummus och jag dansade av lycka. Idag försökte hon mata sin navel med mitt frukostägg, så jag är inte lika dansant idag.

Sömn
Den senaste månaden har varit döden på den fronten. Typ varenda tand har börjat ge sig upp mot ytan, vi har varit på semester, Eyra har infört sju timmars-nätter och så vidare, och så vidare. Men det blir nog bra igen. Hoppas vi.

Socialt/kommunikation 
Den senaste månaden har Eyra blivit blyg, precis som det står att high need-barn "ska vara". Vi har som sagt varit i Önnesmark och det tog fyra dagar innan Eyra var okej med att någon annan än jag höll i henne. Duscha fick jag göra med henne på höften... Hon har börjat säga "vava" om hundar och hon kan peka ut sin navel. Hon har också börjat hålla sig för huvudet om man säger "ajaj", efter att vi läst en bok som heter "Aj" extremt många gånger. Ja, också har hon uppfunnit ett fiskmåstjut för att få det hon vill, vanligtvis att en "vava" ska komma närmare. Tyvärr verkar tjutet ha motsatt effekt.

Lek
Vi har lånat hem en yogaboll från svärmor, och det var tänkt att flickebarnet skulle vaggas till ro medan man studsade lite upp och ned på den. I vanlig ordning blir inget som man tänkt, utan nu är det istället Eyras bästa leksak. På kvällarna sätter vi oss i vår gigantiska hall och passar varandra tills vi (föräldrar) inte orkar mer, och Eyra älskar det.

EC
Innan vi for på semester hade vi en vecka med bara två blöta blöjor, och det var nattblöjor. I övrigt helt torrt. På semestern har vi haft någon miss per dag, men nu är vi hemma igen och hon verkar vara tillbaka i sina pottrutiner. I natt vaknade jag av att hon kröp mot fotändan av sängen (istället för att ligga och vråla efter tutte, som jag vanligtvis vaknar av), så jag frågade henne: "Eyra, behöver du gå på potti?" varpå hon svarade: "DOH!". Så jag lyfte ner na till pottan (som står bredvid sängen på nätterna), det kissades och sedan däckade hon så fort hon tog i sängen igen. Rätt fantastiskt tycker jag.

Skriver mer om high need sen!




2 kommentarer: