söndag 9 juni 2013

Lite EC-tankar

Jag råkade göra bort mig lite i mitt Eyra elva månader-inlägg. Där skrev jag att när man EC:ar så byter man blöja på en gång, för att barnet ska känna skillnaden på torrt och vått. Det är jag som gör så. Man kan EC:a på tusen olika sätt och det viktiga är samspelet mellan förälder och barn, inte exakt hur man gör.

Jag fick en kommentar från en läsare (som jag inte känner! Hurra! Hejhej, tack för att du läser, fantastiskt att du börjat potta!) med en fråga om hur man gör med EC när man är ute på vift. För oss är det inte riktigt aktuellt med heldagar ute, eftersom Eyra är så tuttberoende och för att hon ska äta sig helt mätt måste vi vara i ett lugnt rum. Såååå, vi är ofta ute på utflykt, i kanske två timmar, på förmiddagen, sedan hem för att tutta och sova, och sedan ut igen. Så vi brukar kila in på något fik för att erbjuda kissmöjlighet, men vill hon inte då så får hon vänta tills vi kommer hem eller kissa i blöjan. Jag vet att vissa ”grodhåller” sina bebisar och erbjuder dem att kissa i det fria, men det har hittills inte känts aktuellt för oss.


Det finns också de som tar med sig insatsen till pottan (om man har en sån med löstagbar insats), sätter insatsen mellan benen och sätter sedan bebisen på insatsen. Jag gör på det sättet de nätter jag märker att Eyra behöver kissa, men inte vill göra det i blöjan (hon pendlar väldigt mycket på nätterna, ibland är det döden med kiss i blöjan, ibland är det helt okej – men hon bestämmer, såklart).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar