fredag 15 februari 2013

Vad behöver en bebis?

Ja, vad behöver en bebis, i prylväg alltså? Det är egentligen inte så himla mycket som man måste ha, men här kommer några av mina favoriter (utan någon rangordning):


Även om jag älskar att bära så finns det absolut ett behov av vagn. En del bärfrälsta tycker att man absoluuuut inte behöver vagn, men jo, det det tycker jag nog att man behöver. Till exempel när man ska hem med tunga matkassar, när man vill få barnet att sova (och kanske kunna få det att sova en stund så att man kan göra något på egen tass) eller när man gå på stan och vill kunna pröva kläder. Dessutom kan vem som helst styra en vagn, det kräver liksom inga förkunskaper.

Någon form av avställningsyta för bebisen. Barnet på den här bilden, Eyras kusin Elmy, var förtjust i sin babysitter men den gillade inte Eyra. Det var istället babygymmet som fungerade bäst för oss om man behövde kissa/äta frukost/klä på sig ifred. 

Någon form av bärhjälpmedel. Själv trivs jag bäst med min hemmasydda mei tai, men om man inte har tänkt bära som ett alternativ till vagn, utan mer hemmavid och kortare stunder, så tycker jag att en sele är the shit. Kanske en Ergo eller en Manduca? 

Potta! Den här kostade 29 spänn, och hade jag vetat att den var hemligheten till att sova lite längre än en halvtimme i taget så hade jag köpt den dag ett.

Sovnäste. Det förhindrar att man rullar på sin pyttespädis när man samsover, man kan ha den som sovplats i soffan för att förhindra att bebisen rullar ur och vårt näste hjälpte oss mycket när vi skulle vänja Eyra vid vagnen. Ner med nästet, så blir det trångt, gosigt och förbannat varmt - ungefär som i livmodern alltså. Klart och betart'!

2 kommentarer:

  1. åh tack snälla! precis en sån lista jag behövde! får ju sån jävla ångest över alla listor som ligger ute på nätet av vad man "behöver", konsumtionshets! Men vagn har vi, och ett sovnäste. Så då blir det span på de andra sakerna. Är det förresten svårt att sy en mei tai? Såg annars att en tjej på tradera gör egna och säljer så jag kanske kör den lata vägen. Vi har fått ärva en babybjörn-bärsele men vill gärna ha en mei tai också :) Kram på er hela familjen, kom snart till Umeå och hälsa på!!!

    SvaraRadera
  2. Sovnäste är det jag ska införskaffa först nästa gång; tänk vad det hade underlättat sovningen!/ Erika

    SvaraRadera