fredag 15 februari 2013

Åtta månader med Eyra!


Amning
Svar ja.

Mat
Nej, på den fronten har det inte skett någon utveckling sedan sist. Det är kul att smaka en tugga, men där går fanimej gränsen enligt Eyra. Varför ska man äta mat när man kan tutta tutte?

Sömn
Jag tror att det blivit lite bättre sedan vi införde nattpotta. Vi har dock haft en period med tandsprickning, förkylning, magsjuka hos föräldrarna samt ett utvecklingssprång, så det har varit rätt oroligt ändå. Men det är helt fantastiskt när hon väcker mig kring fem, upp på pottan och så sover hon igen innan hon ens tagit i sängen.

Socialt/kommunikation
Nu har hon börjat stavelsejollra! Hurra! Det är typ det gulligaste som hänt världen. Hon säger oftast: "Bla bla bla", men ibland "Dol dol dol" eller "Lol lol lol". Även ett "Ma-ma" och "Da-da" har hon klämt fram!

Lek
Favoritleken just nu är "Pappan bygger upp, Haddoken river ner" som går ut på att pappan försöker städa ihop Eyras leksaker medan Eyra gör sitt bästa för att dra ut dem på golvet igen. Hon gillar också att riva torn som vi bygger, eller att bläddra i böcker. Öppna och stänga skåpluckor är också festligt, minsann!

EC
Jodu, det tycker jag går finfint. Vi har köpt ett gäng tygblöjor (så sjukt fina för övrigt, ska visa bilder så fort jag hittat kamerasladden i all denna flyttmisär) som hon får ha på sig hemmavid och så försöker vi fånga så mycket vi kan i pottan. Idag har vi missat... tre gånger? Idag kissade hon dessutom på en vanlig toalett när vi var på stan. Bah en sån sak.

HNH (High need Haddok)
Den här månaden tycker jag att hennes HNH-tendenser har avtagit lite och hon känns mer i fas med andra bebisar. Jag tror att det beror på att hon äntligen börjat känna att hon har lite koll på kroppen (hon ställer sig till exempel mot möbler, och idag satte hon sig upp själv för första gången) och att det gjort att en del frustration släppt. Kanske sover hon också lite bättre, i och med nattpottandet?

1 kommentar: