måndag 14 januari 2013

Bärgarderoben - en sammanfattning

Både det ena och det femte bärdonet har prövats i det här hemmet. Här kommer en liten recension:

Ringsjal Looma Ringo
För korta bärstunder, eller om barnet vill upp-och-ned mycket rekommenderas ofta ringsjalar. De drar man över huvudet, sätter i barnet, drar i tygstycket mellan ringarna och så KLART. Det låter enkelt, och många förförs av enkelheten. Däribland jag. Jag tycker dock inte att ringsjal var någon hit, det gick absolut att få till bra bärkomfort, men det verkade (för mig) mest vara slumpen som avgjorde om det blev bra eller dåligt. Sjalen såldes vidare, till en person som verkligen trivs med den här typen av sjalar, så nu jobbar den! För alla vet ju att det är synd och skam att ha bärdon hemma som inte får jobba.

Inköpspris: Runt 300 kr begagnat. Över 700 kr i nypris.

Långsjal Amazonas carry sling
Här ser ni mig, Eyra och fem meter tyg vi aldrig blev kompisar med! Enligt experterna finns det inget som avlastar som en långsjal, och det må så vara, men att få de där fem meterna att lägga sig där de skulle var faktiskt helt omöjligt. Barnet blev argt, mamman stressad och det var inte så rockigt att bära (ni minns väl den här incidenten?). Sjalen var däremot himla fin, men det är ju faktiskt inte utseendet som räknas. Jag bytte bort sjalen mot en BB-tai, mer om den senare!

Inköpspris: 450 kr begagnat. Kring 700 kr i nypris.



Bärsele Sleepy Nico
Efter ovannämnda misärincident insåg jag att det här med fem meter tyg inte var något för oss, och jag beställde istället en Sleepy Nico. Det är en liten och nätt sele, som passar perfekt att ha i vagnen om man, som vi, har ett barn som ibland kommer på att vagnen är lika med döden. Den avlastar helt okej, och jag trivs bättre med den på ryggen än på magen. Snart är den dock för liten för basket-tösen, men då har man ju en ursäkt att köpa nytt!

Inköpspris: Ca 800 kr inklusive frakt från England. En mycket prisvärd sele!


Mei tai - BB-tai
Den här fina saken fick jag alltså i utbyte mot långsjalen. Skön och snygg, men jag tyckte att axelbanden var för korta, så den såldes snabbt.

Såldes för: 500 kr. Ungefär 950 kr i nypris.


"Pappasjalen" - Ergo baby bärsele
Pappan i huset bär i sin Ergo. Den har betydligt tjockare, och fastare, vaddering än selen från Sleepy Nico, vilket gör den stadigare men också lite mer svår att packa med sig. Gila använder framför allt selen till att söva flickebarnet, men också när han behöver händerna fria. Han hälsar att den är lätt att ta på sig (men svår att justera på egen hand) och har en snygg färg ("militärfärg!"), men också att han tycker att ryggdelen är lite låg. 
Inköpspris: 825 kr, med rabatt. Det normala priset ligger på kring tusenlappen, beroende på modell.


"Hippiesjalen" - Hemmasydd mei tai
Det här är mitt hemmasnickrade favoritbärdon. Den är snygg, skön och barnet sover gott däri. Jag ska sy ännu en, med en del förbättringar. Axelbanden ska bli lite bredare och själva panelen lite större (för barn växer ju tydligen). Det här är min favorit, då jag kan bära länge, länge, både på rygg och mage i den. Eyra sitter också i en skön grodposition!

Inköpspris: Typ 300 kr, men då köpte jag tygsax och allt möjligt. Bara tyg och fleece (till vaddering av bälte och benslut) kostade kring 200 kr. Tror jag. Kanske. Sjukt VÄRT det i alla fall.

Sådärja! Slut på hippiesjalar!




1 kommentar: