lördag 25 augusti 2012

Tips och trix - förlossning!

Min kära mamma informerade mig om att jag har en läsare jag inte känner! Hej! Jag blev typ gladast i hela världen av att höra det. Denna fantastiska människa är dessutom gravid, och jag har ingen aning om det är hennes första barn eller inte, men jag tänkte komma med lite hjälpsamma tips inför den stundande förlossningen. För det här med föräldraskap är jag ju uppenbarligen inte så rockig på än (se föregående inlägg), men förlossningen överlevde jag i alla fall!

1. Lustgas. Ja, den är Guds gåva till födande kvinnor. Egentligen tar den inte bort smärtan, men smärtan känns på samma sätt som ljud låter när man är under vatten. Som långt borta på något sätt. Hur som haver, det är viktigt att göra rätt med lustgasen, och eftersom effekten är lite fördröjd är det viktigt att man börjar andas typ trettio sekunder INNAN värken. Det är här din partners enda uppgift i hela förlossningen kommer in. Hens jobb är att hålla koll på CTG-kurvan och säga till när det är dags att börja andas lustgas.

Det här är alltså den ENDA uppgiften hen ska ägna sig åt under hela förlossningen. Hålla hand kan ni göra på bio (om typ två år), heja kan hen göra under någon form av sportevenemang och massage kan ni ägna er åt när ni känner er lite kinky igen (om typ femton år).

2. Spypåsarna på väggen är inte till som pynt. Ta med dig ett gäng så fort du kommer in, för du kommer att kräkas. Inte för att det gör så ont, utan för att ungen ska förbi nåt som heter spinae-taggarna och då, ja, då kräks man tydligen (fast alltså, det gör ONT).

3. På grund av ovannämnda punkt bör du tacka nej till all form av fast föda och göra som jag, lev på nyponsoppa. Den både ser ut och smakar likadant på vägen ner som på vägen upp!

4. Tips från min ömma moder, och från min lika ömma barnmorska May: Låt så lite som möjligt när ungen väl ska ut. Jag testade brunstig brunbjörns-ljudet, och det fungerade inte. Tyst a la scientolog is the shit.

Ja, det var mina tips det! Och kom ihåg att andas lite lustgas mellan värkarna också, för det är du faktiskt värd efter nio månaders alkoholcelibat.

PUSS!

1 kommentar:

  1. Du är fin du;) Lustgas + epidural is da shit! Och ja, inte skrika utan försöka fokusera allt det som vill skrikas ut neråt istället (inte så j-vla lätt men effektivt!) Och taggen måste vara Guds sista straff för Evas synd... (lite väl m tanke på att hon bara bet i ett ynka äpple..) / Syster

    SvaraRadera