söndag 13 juli 2014

Superpedagogisk sommarskola - Sortera färger

Jag och Eyra är ju sommarlediga ihop, och för att vi inte ska börja kasta pennor på varandra redan innan lunch så har jag hittat på lite pedagogiska övningar i sann förskoleanda. Det är perfekt att dra fram där timmarna innan allt öppnar (Eyra stiger upp punktligt 05.45 varje morgon) och Eyra verkar också tycka att det är kul. Här är vår första lilla pedagogiska lek, och den handlade om färger.

Utrustning:
Tre lådor
Tre bitar hobbyfilt i olika färger
Barnets kreativitet

Tillvägagångssätt:
Jag la ner en bit filt i vardera låda och visade Eyra lådorna. Jag berättade vad varje färg hette och tecknade dess stödtecken och sedan bad jag henne gå och hämta något grönt.

Eyra har en stapelleksak som har ringar i grönt, rött och gult och hon sprang genast och hämtade de gröna ringarna när jag bad henne om något grönt. Sedan var det färgen röd som gällde, och även där hämtade hon ringarna. När det sedan blev färgen blå så kom hon först springande med de gula ringarna men hon tittade sedan på tygbiten och såg konfunderad ut. Det stämde ju inte!

Då gjorde hon något smart och plockade med sig tygbiten och sprang iväg till sin lekhörna. Ivrigt dreglande kom hon tillbaka med två pusselbitar från sitt Bamsepussel, som var just blå.

Här har den röda lådan fyllts på som ni ser, och hon hämtade sin Pippiväska. Hon tittade noga på den...

och kom fram till att den är grön!

Sådär! Som ni ser är vissa saker inte helfärgade, utan Lilla Gubben ligger till exempel i den blåa lådan, eftersom han har blå hovar och blåa prickar. När Eyra kom med något som inte var helfärgat så fick hon peka ut färgen som hon tyckte stämde, innan hon la i lådan.

Både jag och Eyra tyckte att det här var en kul aktivitet. Och så himla lätt att genomföra! Det är hemskt roligt att se hur kompetenta dessa små terrorister faktiskt är, när de får en riktig uppgift att sätta tänderna i.

1 kommentar: