onsdag 25 juni 2014

Skillnader på att vara gravid gång ett och gång två

Ibland får jag frågan om det är någon skillnad att vara gravid första gången mot att vara gravid andra gången. Och det finns vissa skillnader:

*Jag är tjockare. Både runt magen och överallt annars. Magen beror tydligen på att kroppen vet vad som förväntas av den andra gången och bara släpper alla hämningar på en gång, men det överallt annars-iga beror enbart på att jag äter så förbannat mycket och HELA tiden. Är hungrig jämt. Som just nu. Mitt största craving har blivit jordgubbar med orimliga mängder grädde.

*Man har inte lika mycket tid att sitta och filosofera över vilken vecka man är i, hur förlossningen kommer att bli, ifall man kommer att dö eller inte och så vidare och så vidare när man har en tvååring att roa. Positivt tycker jag, man bara kör liksom!

*Jag har, pepparpeppar, inte haft lika ont som sist. Sist hade jag svinont i ryggen från typ vecka 20 till 27, och sedan fick jag foglossning. Tydligen är trappor foglossningens baneman, och jag jobbade ju på en skola på heltid sist, med en triljard trappor som jag sprang i minst en gång i timmen (i 39 veckor) så den här gången har jag gått all in för att undvika alla trappor. Så än så länge har jag inte fått riktig foglossning, däremot känner jag mig hemskt trött i höfterna ganska ofta, typ som en gnagande träningsvärk.

*Jag känner mig ändå mer rörlig än sist, trots att jag är tjockare. Jag vet att jag och Erik for till Tallin när jag var i vecka 30 förra gången, och jag tog mig knappt från hamnen till hotellet (typ en kilometer). I måndags pinnade jag först hemifrån till MVC och tillbaka (typ 4 km) och sedan till och från stan, med barnvagn (typ tre km) i en takt som ändå inte är snigelfart, även om jag blir omkörd av de mest välmotionerade tanterna.

*Barnens rörelsemönster skiljer sig åt, och det är något jag oroar mig lite grann över. Eyra var ju extremt aktiv i magen och försökte typ trycka sig ut genom naveln från vecka 24 och framåt. Den här ungen känner jag visserligen av rätt ofta, men han verkar nöja sig med små kullerbyttor och försiktigt klappande på insidan av min stinna buk. Jag försöker intala mig att det här beror på att jag är mycket tjockare den här gången och att ungen därför har mer plats, till skillnad från Eyra som hade det rätt trångt.

Vi avslutar med en bild va? Ja!

V 30
(dock lite missvisande bild, jag noterar nu att jag vinklat magen lite väl långt bort från kameran, så magen ser nättare ut än vad den är. I vecka 31 såg jag ut så här sist)


Ps. Det kommer att komma en massa bilder från Eyras tvåårsfirande/midsommar, men i vanlig ordning så ligger alla roliga bilder på svärfars kamera så jag måste lyckas kidnappa de bilderna först! 


2 kommentarer:

  1. Känner igen mig! Fick ofta kolla i appen för att veta vilken vecka jag var i :)
    Däremot hade jag denna gång en sjukt aktiv unge till skillnad från Elsie som bara rörde en fot typ en gång om dan. Sen kom hon ut och va en riktig liten vilde :) Jag var förberedd på en riktigt aktiv unge denna gång men han är tvärtom en riktigt rofylld liten kille som gillar att sova och mysa. Vi vågar inte riktigt pusta ut än men vi njuter av varje dag som är så här harmonisk. Håller alla tummar och tår för att ni också ska få en riktig mysbebis som sover jättebra och som sen kommer vara sjukt intresserad av allt i matväg när det är dags.

    SvaraRadera
  2. och tack för uppsatskommentar häromdan förresten. Sånt gillar vi!
    På lördag startar blöfriheten på riktigt här hemma och det ska bli väldigt spännande. utmaningen blir när hon ska ha byxor på för naken är hon redan duktig på att ta sig till pottan.

    SvaraRadera