torsdag 3 oktober 2013

Ett amningsavslut

Jag ber om ursäkt för mitt obefintliga uppdaterande. Vi är mitt i processen att sluta amma och vi har inte ammat på sju och ett halvt dygn. Tro inte att det betyder att Eyran har glömt vars tuttarna sitter. Det är höghalsade tröjor och sportbh som gäller, annars bryter hon sig in. Hur gjorde vi då? Jo, jag tog mitt pick och pack och for till mamma och pappa förra helgen. Själv. Det var typ det skönaste som hänt mig, sedan sköldpaddsstranden i Malaysia 2011 (nu låter det som att det idkades snusk där, men det gjorde det inte, utan det var bara den finaste stranden i världen tillsammans med den finaste personen!). Det där med att det kan "spänna lite i brösten" under tiden man slutar att amma är ungefär lika mycket bullshit som att det "kan sticka till lite i brösten" när man påbörjar en amning. Bägge två gör SKITONT. Skillnaden är att när du slutar amma kan du trycka i dig vilket smärtstillande du vill, hurra på den!

Erik har lämnat mig ensam över helgen och jag är gräsänka. Ikväll var den första kvällen som jag skulle försöka få henne att somna utan tuttar (Erik har fått ta alla läggningar sedan jag for till Umeå (och alla nätter :D)). Ja. Det tog fem minuter. Det är sjukt ju.

Nu slutar jag svamla. Jag har inte ropat hej riktigt än. Det tog ju ett bra tag att få igång vårt tuttande, så jag misstänker att det kommer att ta ett bra tag innan det känns som att vi slutat helt. Vi tar lite bilder istället, visst?

Hemma hos mamma och pappa bor ju min förstfödda bebis, Trulsa. Också känd som Trullan, Trulli, Trullibull och mitt hjärtas ljus.

Innan jag for till Umeå upptäckte jag att Eyra älskar dockor. Här var vi och lekte på en förskolas gård (på kvällen alltså) och där låg det en docka som Eyra pottade, körde i vagn och, som ni ser ovan, gav lite vatten. Jag älskar att hon sticker ut tungan när hon är koncentrerad. Den fina kattmössan har syrrans bästis virkat!

Så jag började drömma om den här fina dockan som jag sett på butiken Rummet (den är från Rubens barn, de finns nätet också) och under tiden jag var i Umeå så adopterades Rut av Eyra!

Hon är dock inte alltid en jättegod mor...


 Och här kommer en bonusbild som är från sköldpaddsstranden på Tioman, Malaysia:
Skulle ju inte sitta helt fel.


2 kommentarer:

  1. Tack för pepp igår. Det gick över förväntan inatt och jag ammade först klockan 5 på morgonen. Sen sov hon till strax före sju så det måste väl kallas succe. Hon var bara lite ledsen men lyssnade koncentrerat när jag förklarade att det är amning på morgonen och inte nu. Sen fick hon välja om hon ville ha flaskan med välling eller flaskan med vatten. Då tog hon flaskan med vatten och drack lite innan hon lade sig tillrätta på min mage och somnade. Vaknade bara en gång till men blev knappt ledsen då utan accepterade vattenflaskan med en gång. Helt otroligt vad man kan oroa sig i onödan :)

    SvaraRadera
  2. "annars bryter hon sig in", haha! du skriver så jag skrattar till högt ibland :)

    SvaraRadera