måndag 17 december 2012

Sex månader med Eyra


Amning
Jo, här snuttas det på, fast jag skrev att jag skulle sluta cold-turkey den femtonde december. Det flyter ju på sjukt bra nu, och tuttarna är ju alltid med, så varför sluta? (Dessutom vägrar Eyra allt som inte är bröstformat såatteeeh)

Mat
Ja, Eyra gillar sånt som hon kan hålla i själv, typ grönsaksstavar och brödbitar. Men det bränner nog mer kalorier än vad det ger, att sitta och suga på dem. Några skedar gröt har jag lurat i henne och blåbärssmoothie var riktigt gott. Annars så har hon inte riktigt förstått poängen, men vill gärna dregla lite på allt som vi äter. Helst om det är sånt som egentligen inte är Haddokmat. Typ lussekatter eller ostbitar.

Sömn
Vi har bättre och sämre dagar. Men hon har blivit duktig på att sova lunch ordentligt, och kvällsvilan fungerar bra om man är beredd att gå ut och gå (och det är vi ju!). Natten till igår  vaknade hon bara två gånger (mirakulöst fantastiskt) medan vi i natt vaknade en gång i timmen fram till klockan sju (då vi sov i 2½ timme innan nästa uppvak). 

Kommunikation
Hon blir tydligare och tydligare i sin kommunikation. Hon har dessutom insett att hon och jag är två olika personer (lite ångestladdat, tycker hon) och ropar ofta på mig om jag går ut ur rummet. Om jag håller i henne och Gila kommer hem från skolan så slår hon ut med armarna och gnyr för att komma till honom och säga hej, och samma sak om Gila hållit i henne en stund och jag kommer in i rummet. Armarna ut och gnyn är nog hennes vanligaste kommunikationsförsök, hon gör likadant när hon blivit less på barnstolen (jag tar ju tydligen en evinnerlig lång tid på mig att äta lunch). Hon har börjat göra pruttljud med tungan, gurglar och fortsätter med sin bebisfranska. Inget stavelsejoller än dock.

Social
Världens mest sociala bebis. Livet är som bäst när hon har fem-sex vuxna att bossa och spexa med. Bara morsan/farsan är ju tråkiiiiiigt.

Lek
Ja, både vi och Eyra gillar de våldsamma lekarna bäst. Vi brottas och bollar med henne en del och plastpåsar är ju som ni sett, det bästa som finns. 

EC
Vi inväntar en potta (kom igen, Tomten!) men hon fortsätter med sitt skötbords-EC:ande. Jag har också blivit bättre på att förutspå när hon behöver ligga med rumpan bar ett tag (efter sömn, eller när hon är gnölig utan anledning) och det är väl typ rumsrenhetsträning det med. Typ.

Övrigt
Eyra har ju alltid varit extremt vaken och "med". Om man jämför henne med de andra bebisarna på ÖF så är det som att hon har två barns energinivå i en kropp (även de andra mammorna brukar kommentera hennes framfart). Vi har funderat och funderat på om vi gjort något fel för att ha fått en duracellkanin-diktator till bebis. Men så sa en av de andra mammorna åt mig att googla "high-need babies" och det gjorde jag. Och rakt upp och ner fick jag en i princip ordagrann personlighetsbeskrivning av min lilla huligan. Det kändes skönt att inse att vissa barn bara är så här, verkligen exakt så här. Om man vill läsa mer så finns det en sammanfattning på den här bloggen. Det enda som inte stämmer med Eyra är reservationen för främlingar, för folk är ju det bästa hon vet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar