onsdag 7 november 2012

Somna utan gråt



Som ni alla vet sover inte flickebarnets så värst bra. Jag gjorde en sömnlogg härom natten, och en sammanfattning av natten ser ut såhär:


Natt i totalt nio timmar
Sov i 7 timmar och 30 minuter
Vaknade nio gånger
Var vaken i 1 timme och 40 minuter
Sov som längst i 2 timmar och 30 minuter

Ni ser ju själva att det inte är någon fest. Så igår var jag och Gila på BVC för att väga henne, för att se att hon inte svälter. Det gör hon inte, utan ligger exakt på sin kurva. Hon är nu 69 cm lång och väger 8850 gram. Hehe. Stadigt_barn12. Vi pratade också om sömn, men det finns ju inte jättemycket att göra, om man som jag inte är beredd att låta bebisen skrika sig till sömns.

Men jag har läst igenom hela Somna utan gråt igen och skrev ihop en sömnplan. De viktigaste på den planen är att hon sover middag, och vi har varit stenhårda med det i två dagar, och faktiskt har hon sovit lite, lite bättre (fem uppvak istället för nio!). En annan viktig punkt är att försöka söva om utan att ge henne bröstet, och jag har lyckats sjunga henne till sömns två gånger. Teorin i Somna utan gråt är att barn (eller ja, vuxna också) vill vakna på samma sätt som de somnar. Så somnar de med tutte i munnen blir de ledsna om de vaknar utan. Vi ska nu köra sömnplanen i tio dagar, sedan utvärdera. Har inget förändrats blir det nog så att jag sover borta i en natt eller två, så får Gila nöjet att söva en mycket arg bebis. Men det hoppas jag att vi ska slippa.

7 kommentarer:

  1. Jag skulle verkligen vilja ge rådet att rova er fram till det som passar just ert barn, utan olika metoder och manualer, för de är alla olika. Vår bebis tex har nästan alltid ammats till sömns och har sedan start sovit jättebra (med oss), han vaknar bara för snuttande och somnar sedan om. Han är nu sju månader och varenda natt har varit bra. Vilket ju inte fallet borde bara om man ska tro på den där boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk, de ÄR olika. Mitt barn sover också med oss och ammar fritt, men sover ändå dåligt.

      Boken är skriven ur ett ap-perspektiv och innehåller noll procent "låt barnet gråta". Den säger upprepade gånger att man inte försöka ändra sömn som man är nöjd med, så trivs du och ditt barn så är det ju fantastiskt. Själv är jag ett levande lik eftersom jag aldrig sover en hel sömncykel. Detta är en vanlig tortyrmetod, så jag MÅSTE hitta ett sätt att få sova.

      Radera
  2. Tror tvärtemot att oroliga barn borde ges än mer trygghet, kärlek, närhet osv o tex bröstet för just det är ju väldigt lugnande och tryggt för dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt barn är inte det minsta oroligt, utan hon är glad och nöjd. Men hon har inte lärt sig hur man somnar om, och vaknar därför efter varje sömncykel (barns sömncykler är hälften så långa som vuxnas). Om du hade läst mer än ett inlägg i den här bloggen hade du sett att mitt barn har närhet dygnets alla timmar.

      Så jag vill verkligen råda dig till att predika ap-budskapet till de som inte vet något om det. Nej förresten, du bör nog inte predika alls, för du gör ett kasst jobb.

      Radera
    2. Go sis! Det är ju väl känt att barn ibland behöver hjälp för att komma ur ett icke-fungerande sömnbeteende. Att i det läget söka stöd och hjälp visar att ni tar ert föräldraansvar fullt ut. /Storasyster

      Radera
  3. Va irriterad jag blir av folks ton på kommentarer. När man söker lösningar på ett problem (fantastisk bok tycker jag förresten) så beror det på att man provat det mesta. Det är som att folk tror att man har kravet att barnet ska hå och lägga dig själv och sova hela natten. Vet precis hur du har det och även jag her 100% närhet till min dotter men hon har ändå svårt att sova gott. Nu har det blivit mindre amning för oss fram till fyra i alla fall och plötsligt känns sömn till fyra med några uppvak som rena drömnätterna

    SvaraRadera
  4. Jag tror verkligen på att amma till "nästan sömns" som boken förespråkar men sen lyckas att sjunka in i sömnen utan bröstet i munnen. Jag är dock inte helt konsekvent men känner mig stolt över alla genomförda försök. Kämpa på och lita på att du gör det både för dig och din dotter!
    Kramar
    /Bonden

    SvaraRadera