tisdag 16 oktober 2012

Fyra månader med Eyra!


Amning
Jodå, här kämpas det på! Det går faktiskt rätt smidigt nu, och jag är extremt stolt över mig själv som inte lade ner amningen utan tjurade vidare. Gila har sagt att han inte riktigt har vetat exakt hur tjurig jag kan vara, förrän han fick se mig kämpa med amningen. Nu vet han svaret; väldigt tjurig. Hon får fortfarande nån slatt ersättning per kväll, men det är väldigt olika hur mycket hon vill ha. Oftast är det bara kring 60 ml, men ibland 120 ml. Några kvällar har hon knappt velat ha något alls. Och ju mindre, desto bättre, såklart!

Mat
Ja! Nu har vi ju faktiskt börjat. Det började för ett par veckor sedan med vatten. Hon älskar att dricka vatten! Sitter man med henne i knäet och dricker ur ett glas så slåss hon för att få smaka. Vid köksbordet igår grät hon när jag drack och hon inte fick. Så till slut fick hon ett shotglas att dricka ur (film kommer senare). Igår fick hon också smaka på sötpotatismos, under noga överinseende av logopedpappan Gila. Inget tvångsmatande  här inte, barnet ska möta skeden, bita av maten själv och inte få för mycket. Så, uppskattningsvis hade hon väl två teskedar mos på hakan och ett kryddmått i magen. Men hon verkade gilla det!

Sömn
Den senaste tiden har ju varit katastrofal på den fronten. Men hon är ju förkyld, så vi hoppas att det blir bättre. I natt somnade hon ett, vaknade tre, var vaken till fyra, vaknade fem, var vaken till sex och vaknade för dagen klockan åtta. Halv tio var det dags för power nap nummer ett, så då sov vi i två timmar till. Gött! 

Jag har läst boken "Somna utan gråt", och ska skriva en liten recension om den när tid finns.

Kommunikation 
Det roligaste som finns är ju att prata. Nytt för den här månaden är bebisfranskan, som hon kör med på skötbordet. Det låter ungefär så hår: "Blubblubblööh bliblööh". Äh. Tänker er joller på franska.

Social
Hon är typ den mest sociala personen jag känner (kanske med undantag av min syster). Hon ska vara med överallt, jämt och ständigt. Hon ler mot alla nya och trivs mycket bra när det är mycket folk runt omkring, då vill hon titta och titta.

Lek
Det är så roligt att ha en lite större bebis! Hon och jag brukar brottas, kittlas och så brukar hon få rida på pappans axlar. Då håller hon ett hårt tag i pappans öron, för att styra vars hon vill gå. Varje kväll sjunger vi ur den fina boken "Hej lilla smultron" med tillhörande skiva, som vi fick av gammelfaster Eva, och det tycker hon är riktigt bra skit. 

Hon har också förstått att händerna inte är två fiender, utan att de faktiskt kan jobba på samma lag. Den  upptäckten har underlättat stort i hennes leksaksundersökande.

EC
Eyra EC:ar sig själv en smula. Hon kissar helst med öppen blöja... Eyra vaknade mitt i det här stycket, vi gick in på toaletten, jag höll henne över handfatet och sa: "Kssss" - och det kom kiss! Jag vet inte vem som blev mest förvånad, hon eller jag. Hon blev i alla fall strålande nöjd efteråt. Nu ska det bli spännande att se om vi kan göra om bedriften!

Sådärja. Det var Eyrapalten fyra månader det! 



1 kommentar: