lördag 15 september 2012

Tre månader med Eyra!


Amning
Vi fortsätter i samma banor. Entuttsamning (skulle kanske gå att tvåtutta nu, men Eyra har blivit så van att ligga åt vänster att hon blir helt tokig om jag försöker lägga henne åt höger. Så wtf, det finns ju värre problem än sneda tuttar), liten skvätt ersättning på kvällskvisten. Hon har dock blivit superduktig på att inte evighetssnutta, utan äter faktiskt. SÅ skönt. 


Men just idag är det en speciell dag, hon har inte ätit någon ersättning på ett helt dygn! Sjukt ju!


Mat
Nej, så långt har vi inte kommit än.

Sömn
Eyras sömnrutin har sett ut ungefär så här den senaste månaden (ett bra dygn):
11.00 Vaknar
12.30 Sova middag, typ 30-45 minuter
17.00 Sova middag, men bara om hon blir buren i selen, åker vagn eller bil, typ 30 minuter
21.00 Sova middag, typ en kvart
02.00 Sova för natten, äter en eller två gånger innan uppstigningsdags 

Men just idag är en speciell dag, hon somnade som vanligt vid nio, vaknade vid tjugo i tio och ville ha mat, och somnade sedan om! Och hon sover än! Och jag kan inte sova! 
Kommunikation
All vaken tid går åt till att kommunicera. Eyra har, precis som alla kvinnor i det Åströmska släkten, en förkärlek för höga och mycket gälla ljud. Detta resulterar i att pappan ibland håller för öronen när hon joddlar som värst. Jag? Äh, jag är uppvuxen med annandag jul-firande tillsammans med min släkt hemma hos mina föräldrar.

Social
Ohja. Hon har nu börjat ha koll på hela rummet hon är i, och blir mycket intresserad när en ny person kommer in.  

Lek
Nu har man kunnat börja busa på riktigt! Hon gillar fortfarande sånger och pruttljud, men har också blivit förtjust i att "flyga" genom ett rum och avsluta med att få en puss hos någon. Till exempel så kan jag sitta och datanörda, och Gila kommer flygandes med Eyra, och då börjar jag göra pussljud som blir högre och högre ju närmare hon kommer, och så avslutas det hela med en blöt puss! Glad bebis!

EC
Inte än, men hon gillar fortfarande att kissa ner allt utom sin egen blöja.

Övrigt

Blev ingen Melkaj, utan en Sleepy Nico. Eyra trivs sjukt bra i den, och Gila oroar sig för att jag förstör henne för vagnen. Hehe. 


GODNATT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar