onsdag 15 augusti 2012

Två månader med Eyra!

Amning
Det fortsätter att fungera bättre med Eyras mat. Hon får cirka två och halv dl ersättning per dag, ibland lite mer, ibland lite mindre och resten entuttsammar jag (ja, fortfarande, helvetesgapet tar lång tid att läka (men det börjar arta sig!)). Hon är inte alltid jättenöjd, när hon inte får snutta, men vi har börjat hitta avledningssätt. Jag brukar till exempel sjala fast henne på magen och dansa disco till alla mina favorit uhns-uhns-dängor. Har man tur så somnar hon till och med, mitt i allt rumpskak. 


Jag har i alla fall för mig att jag har läst att en bebis klunkar i sig ungefär en liter mjölk per dag, så om det är sant måste ju en klar merpart komma från mig. Och det känns ju bra! Efter att ha gått ett par dagar utan att agera levande napp känner mig mer som mig själv igen. Pigg och glad. Och det, mina vänner, är ljuvligt.

Mat
Nej, så långt har vi inte kommit än.

Sömn
Eyra gillar ju att vara vaken. Det händer ju saker hela tiden! Hon är som en tupp i dessa dagar, och vill spana, spana och spana. Och för fan inte i nån jävla sitter på golvet, utan i knäet så att hon kan vara med alla vuxna. Men när hon väl somnar så sover hon bättre än innan vid införde snuttförbud.Just nu ligger hon till exempel och trynar i farfars och farmor säng, medan hennes pappa sover i vår lilla lägenhet. Och jag sover inte! Varför? Jo, för jag är för pigg (jag är fullt medveten om att jag kommer att vilja döda mitt dåtidsYlva ikväll för det här uttalandet när jag bär en gråtandes magont Haddok runt-runt) efter att ha sovit totalt åtta timmar i natt.

Kommunikation
Eyra är en liten skrattmaskin när hon är på det humöret. Så sinnessjukt gullig. Hon försöker också sjunga med när hennes pappa sjunger någon av sina sånger (såsom "Bajsa, pausa" och "Dingdingeliding, här kommer Eyra in") och sprattlar på sina små grodben allt vad hon har.

Social
Svar ja. Ska sitta på någon dygnets alla timmar, förutom när hon sover. Vi turas om att äta med en hand. 

Lek
Fortfarande är det ju ingen aktiv lek men hon är ganska lättroad, och har börjat gå att avleda när hon är lite gnällig. Bada är fortfarande det bästa hon vet, och igår upptäckte hon att om hon sprattlar på grodbenen så skvätter det vatten överallt. Mycket roligt enligt henne, mycket blött om ni frågar hennes mor. Att bli kittlad och pussad på är två andra favoriter.

EC
Vi har inte börjat än, däremot har vi börjat säga "ksssssss" när hon hon kissar på skötbordet (alltså minst en gång om dagen...) för att försöka betinga ljudet. Då hoppas jag att jag har mycket gratis i den fortsatta rumsrenhetsträningen.

Övrigt

Jag ska förresten utvidga min bärdonsgarderob, lagom tills det är dags att börja ryggbära (typ vid fyra månader). Då blir det en mai tai, från början ett kinesiskt bärverktyg. Fördelen med det är att det inte involverar fem meter tyg. Plus att tjejen som syr dem, efter kundens önskemål, gör så vansinnigt fina! Här är bara ett exempel! Så just nu ägnar jag mycket amningstid åt att fundera på hur jag vill att den ska se ut...

Att bära är verkligen bland det bästa med Haddokmamme-skapet. Nära, varmt och gosigt. Och betydligt lättare än att styra en vagn, tycker jag. Pappan gillar rallyvagnen bäst, så när vi är ute bägge två kör vi (läs: han) oftast den. Den är ju praktiskt när man går och fikar också, eftersom Eyra kan sova vidare i den. I sjalen blir det oftast lite för varmt när man väl kommit inomhus. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar