söndag 15 juli 2012

En månad med Eyra!

Hurra, idag fyller fläskkorven en måndag! Det firar vi med att fylla i ett litet månadsformulär, eller hur? Formuläret har jag samvetslöst snattat från den här braiga bloggen (förutom att skriva om sitt gulliga barn så skriver hon dessutom mycket nördigt om Buffy. Ni förstår ju att det är bra skit). Jamen nu kör vi väl då:

Amning
Ja, senaste veckan har det äntligen börjat fungera hyfsat. Första veckorna grät jag minst en gång om dagen för att det gjorde så ont, för att hon var hungrig jämt och för att hon aldrig någonsin blev mätt. Jag hade ångest varje gång hon vaknade, för då visste jag ju vad som väntade, och när hon väl hade ätit klart var jag så tömd på energi att jag inte orkade med det mysiga efter-maten-goset utan ville bara vara ifred. Men nu har det varit ett par bra dagar och jag hoppas att det fortsätter så. Som läget ser ut nu kan jag dock lova att det inte blir någon längre amningsperiod, men det kan ju ändras.

Mat
Nej, så långt har vi inte kommit än.

Sömn
Flickebarnet sover mycket bra på dagarna, i ungefär två timmars intervaller. Mellan nio och tio på kvällen vaknar hon "på riktigt" och är sedan vaken till två på natten. Hon pendlar då mellan att vara nöjd med livet, och att vara otroligt missnöjd med livet. I natt slog hon sömnrekord, och sov mellan två och tjugo i sju. Jag känner mig odödlig!

Kommunikation
De senaste dagarna har Eyra börjat låta av andra anledningar än missnöje. Hon säger "AH!" av förundran/nöjdhet/stolthet när hon lyckas veva till leksakerna i sitt gym och pratar lite med oss runt omkring, typ "Au-au". Hon har också börjat se mycket glad ut när man äter upp hennes öron vid blöjbyten, eller om man pussar på hennes tjocka kinder.

Social
Än så länge verkar hon nöjd så länge hon har någon, vem som helst, som håller i henne. Ett par gånger har det hänt att hon varit olycklig hos någon annan, men blivit nöjd hos mig, men hon är inte överdrivet brydd om vem som kramas med henne. Det kan ju bero på att vi bor större delen av tiden i ett vuxenkollektiv ute i Söråker, med sju vuxna (jag, Gila, farmor, farfar, gammelmorbror Roger, Magnus och Johanna) som daltar med henne varje sekund av dygnet. Det känns bra! Lite old school sådär, som på tiden innan kärnfamiljen var normen.

Lek
Lek är det väl inte tal om än, men saker som Eyra-tjockisen gillar:
-Bada (fuck fingervarmt säger Eyra, det ska vara VARMT)
-Sprattla i gymmet och kolla på grejerna som rör sig
-Bus på skötbordet
-Kramas

EC
För er som inte känner igen uttrycket betyder det, fritt översatt, rumsrenhetsträning (egentligen betyder det nåt med kommunikation men man behöver inte vara så jävla PK jämt). EC är en filosofi om att barn inte vill göra ifrån sig i blöjor, utan kan bli rumsrena betydligt tidigare än vad man tror, om man bara ger dem chansen. Hard core-EC:are börjar så fort bebisarna kommit ut ur magen, men jag tänker mig att träningen får börja när hon kan hålla upp huvudet själv och vi landat lite i allt det nya. Så, vi sätter kanske igång där kring fyra månader. Eyra började dock själv redan första dagen i jordelivet, då hon helst undviker att kissa i blöjan, utan hellre väntar till blöjbytet och kissar sedan på underlägget på skötbordet.

Sådärja! Första månadsuppdateringen! Spännande att se var som hänt tills nästa gång :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar