tisdag 21 februari 2012

5 minuters metoder

Jag läser en bok om föräldraskap just nu, den heter "Växa - inte lyda". Igår läste jag om olika strategier för att få till det här med nattsömnen. Tydligen så finns det en metod som heter fem minuters metoden, som är mycket utbredd i Sverige. Om jag har förstått saken rätt så går den ut på följande:

*Ha samma rutin varje kväll (borsta tänderna, läsa saga, puss och godnatt)
*Lägg barnet i dess säng (gärna med spjälor så att barnet inte kan rymma)
*Lämna rummet
*Låt barnet skrika
*Efter fem minuter sticker du in huvudet och säger typ: "Jag finns fortfarande!"
*Låt barnet skrika
*Efter ytterligare fem minuter sticker du in huvudet igen och säger att du finns.
*Upprepa tills barnet lärt sig att det inte hjälper att skrika utan somnar istället.

Författaren berättade om sin mammas fem minuters metod som gick ut på följande:
*Ha samma rutin varje kväll (borsta tänderna, läsa saga, puss och godnatt)
*Ägna dig åt något lagomt tråkigt (typ diska)
*Om barnet gråter/kommer upp till dig så säger du: "Vi tar oss en femminutare!"
*Sitt i soffan i fem minuter och kramas. Sjung en vaggvisa, prata om något lagomt ospännande
*Följ barnet till sängen, puss och godnatt
*Fortsätt med det lagomt tråkiga samtidigt som du nynnar på samma vaggvisa som tidigare

Tio poäng till den som gissar vilken variant jag tycker verkar mest sympatisk!

2 kommentarer:

  1. Röstar hårt på "If it works, it works!"-varianten. Just nu innebär det att Elmy somnar i vår famn i soffan framför tråkig TV (typ trädgårdsprogram).

    Lästips är valfri bok av Jesper Juul. Min första var "Det kompetenta barnet" där jag bland annat lärde mig att jag aldrig tänker använda någon 'metod' eftersom att det reducerar barnet till en sak eller ett problem som behöver lösas istället för att respektera barnet för den fullständiga människa som det är! Han säger även att grunden för hur ditt barn blir som tonåring/vuxen lägger du de första 3-4 åren i dess liv. Så, slutkommenterat för idag från präktmorsan;) /Storasyster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså exakt samma som budskapet i "Växa - inte lyda". Han drog bara en intressant pararell mellan två "metoder".

      Radera